Tečka za koronavirem, tečka za konspiracemi?

5G v praxi: Gaming odhodí hranice, „pařit“ se bude kdekoli

Jedním z mnoha přínosů 5G sítí budou i širší možnosti pro milovníky her a celého herního světa. Zejména u stále rozšířenějších cloudových aplikací hráči ocení vysokou kapacitu sítě a především nízkou latenci. „Pařit“ tak oproti dnešku bude možné doslova odkudkoli.

Právě vlastnosti moderních sítí páté generace otevírají pro mnohá odvětví zcela nové možnosti využití. Už v minulosti jsme si přiblížili dnes stále až utopicky znějící 5G sportovní přenosy, či streamování videa ve vysokém rozlišení v reálném čase. S tím pak souvisí rozvoj virtuální reality.

Benefitovat z toho budou právě i pravověrní hráči. Ale nejen oni, 5G má podle několika predikcí potenciál oslovit i v tomto segmentu nové uživatele. Vycházejí především z trendu, kdy se většina her přesouvá do cloudu.

Vývojáři dnes stále častěji využívají koncept edge computing, který ve zkratce znamená, že není nutné mít výkonné zařízení. I bez „nabušeného“ telefonu s velmi výkonným procesorem si tak lze zahrát opravdové herní trháky; o hlavní výpočetní výkon se stará výkonný server kdesi v síti.

V praxi tak mobil či jiné koncové zařízení v tomto ekosystému slouží už jen jako prostředek k ovládání hry.

5G Gaming

Takový koncept logicky klade vysoké nároky na přenosovou cestu, tedy především mobilní síť. Pokud chce člověk hrát v reálném čase, musí mít nejen dostatečnou kapacitu pro propojení vysokého množství hráčů, ale i nízkou odezvu (latenci). A to jsou klíčové vlastnosti 5G sítí.

Dnešní širokopásmové sítě kladou největší důraz na přenosovou rychlost bez ohledu na další parametry sítě. Latence se dnes pohybuje v řádech několika desítek až stovek milisekund. To ale pro aplikace typu streamování videa či právě her není dostatečné. Výsledkem jsou takzvané „lagy“, které mohou klíčový zápas rozhodnout v neprospěch daného hráče.

Tím, jak se i celé odvětví e-sportu profesionalizuje, rostou ale i nároky na kvalitu komunikační cesty. Dnešní sítě by v tomto ohledu zkrátka už neobstály. Ostatně, že by ignorování 5G sítí nebylo cestou, jsme už psali.

Hry v 5G

Co to tedy znamená v praxi? Představte si svět, kde si i ty nejnáročnější hry vezmete ve svém mobilu či tabletu s sebou. Bez ohledu na jejich hardware budeme moct hrát ty nejlepší tituly kdekoli a kdykoli, a to bez jakýchkoli „lagů“. To vše právě díky nízké odezvě 5G sítí.

Síť2G3G3G HSDPA+4G4G
LTE-A
5G
Latence (ms)3001501005010< 1
Srovnání odezvy (latence) jednotlivých generací mobilních sítí

Vysoká kapacita 5G sítí rovněž umožní další rozšíření herních možností o virtuální či rozšířenou realitu. To s sebou přinese i další obchodní možnosti, po kterých vývojářské společnosti tolik lační. Ostatně, ze 106 poskytovatelů služeb, kteří zahájili komerční provoz 5G sítí, jich podle společnosti Ericsson už 22 ohlásilo, že mobilní cloudové herní služby nabídnou.

Spolu s rozvojem cloudového gamingu se očekává i vývoj nových, dosud neznámých typů zařízení. Ty budou využívat právě i možnosti virtuální a rozšířené reality, která v budoucnu spolu s 5G bude hrát velkou roli.

Lze rovněž očekávat, že poskytovatelé her budou vyvíjet originální 5G cloudové hry přizpůsobené specifikům mobilních zařízení (například malé obrazovky a omezené rozhraní). To vše s využitím celé řady senzorů, které s sebou dnešní mobilní zařízení přinášejí (kamera, světelné senzory, GPS, akcelerometr a podobně…).

ČTĚTE DÁLE:

5G 5G procesor 5G smartphone 5G smartphony 5G sítě Apple Astra Zeneca covid covid-19 Dezinformace dimensity ericsson hoax huawei iphone konspirace Koronavirus mediatek mmWave Motorola nejlevnější 5G smartphone novinka O2 očkování očkování covid-19 Pfizer pokrytí procesor práce na dálku práce z domova připojení qualcomm realme rozvoj samsung smartphone snapdragon statistika t-mobile technologie vakcinace Vakcína vakcína covid vakcína mRNA xiaomi

Sdílejte článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *