Virtuální realita v 5G slibuje start nové éry

V budoucnu se dočkáme díky 5G výrazných proměn možností různých typů technologií. Tou, která z 5G bude umět vytěžit opravdu hodně, je virtuální realita. První uzpůsobené 5G brýle pro virtuální realitu se už testují.

Rychlejší a stabilnější připojení, blesková odezva, to vše už jsme mnohokrát v souvislosti s 5G sítěmi zmínili. Řada z nás však tyto parametry vztahuje jen na smartphony. Přitom bude existovat celá řada elektroniky, která díky 5G síti nabyde nových možností. Virtuální realita (VR) je jednou z nich.

Brýle pro virtuální realitu

Jako by už viděli do budoucnosti. Tchaj-wanský výrobce XRSpace už má ve vývoji dokonce první 5G model VR brýlí. Tyto brýle pro virtuální realitu kombinují svět VR s tím nazývaným jako rozšířená realita (AR).

Zjednodušeně řečeno virtuální realita je digitální prostor, do kterého se dostáváte pomocí displejů v brýlích (například vás přenesou z pohodlí domova do 3D rekonstrukce pláže u moře), kdežto rozšířená realita používá průhledových kamer brýlí a přidává digitální elementy do skutečného světa (například navigační šipky když jdete po ulici a díváte se okolo sebe).

5G posílí oba tyto aspekty. V současnosti mají totiž modely určené pro virtuální a rozšířenou realitu limity jako například nutnosti kabelového propojení se zdrojem, nízké přenosové rychlosti a horší odezvu. Právě to by 5G sítě měly odstranit a umožnit spolehlivější propojení zařízení.

Virtuální realita pro propojený svět

Jak už víme, právě propojení mnoha zařízení bude do budoucna klíčové nejen pro zábavní průmysl (multiplayerové hry), ale například i AR brýle využívané v běžném prostředí. Lidé ve virtuální realitě se budou moci setkávat s mnoha ostatními uživateli. Díky 5G sítím pak bude snazší přenášet velké množství dat nejen o pohybu rukou či hlavy, ale i dalších zařízení na těle (trackerů) pro komplexnější simulaci lidského pohybu.

Odezva je extrémně důležitým faktorem pro využívání VR/AR. Veškerá interakce s digitálními prvky se totiž děje v reálném čase a reakce digitálního světa tak musí být prakticky okamžité.

V extrémních případech může špatná odezva při používání virtuální reality vyvolat například i kinetózu (nevolnost z pohybu), jelikož digitální pohyb (třeba vaší hlavy, ruky) nebude odpovídat vašemu skutečnému pohybu. To platí hlavně pro variantu, že budete obraz streamovat přes internet.

Streamovaný VR život

Stejně jako se aktuálně streamují filmy, seriály či hry, jednou přijde doba, kdy se dostane i na streamování virtuální reality. Ta bude potřebovat skutečně hodně vysoké datové toky, neboť je třeba pracovat s 360 stupni obrazu a informací při vysokém rozlišení.

Streamování ovšem zůstane pro mnohé uživatele také jediným dostupným prostředkem, jak se VR účastnit. Hardwarové nároky na vlastní grafické vykreslování jsou (a pravděpodobně ještě nějakou dobu budou) hodně vysoké a na jeho pořízení jen tak někdo mít nebude.

Streaming se bude jistě týkat i rozšířené reality, zejména pokud se bavíme stále o poněkud futuristické vizi AR brýlí. Ty by měly mít integrovaný buď jen velice omezený hardware, a nebo využijí právě streamingu. Ať už přímo ze sítě, či skrze připojené zařízení (smartphone, počítač apod.).

Virtuální realita v reálném světě

Možnostem se meze nekladou. Ve virtuální realitě se budeme s pokročilou dostupností brýlí a rychlého připojení potkávat stále ve větších počtech a bude se dotýkat vícero průmyslových odvětví. Technici firem mohou ve virtuální realitě trénovat odborné postupy, lékaři zase různé procedury.

Následně může přijít i aplikace na dálku, kdy se úkony prováděné ve virtuální realitě v jednom místě budou převádět na skutečné v jiném místě. A ve virtuální realitě v budoucnu můžeme „chodit“ i do školy.

ČTĚTE DÁLE:

5G 5G procesor 5G smartphone 5G smartphony 5G sítě Apple Astra Zeneca covid covid-19 Dezinformace dimensity ericsson hoax huawei iphone konspirace Koronavirus mediatek mmWave Motorola nejlevnější 5G smartphone novinka O2 očkování očkování covid-19 Pfizer pokrytí procesor práce na dálku práce z domova připojení qualcomm realme rozvoj samsung smartphone snapdragon statistika t-mobile technologie vakcinace Vakcína vakcína covid vakcína mRNA xiaomi

Sdílejte článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *