Kreativní průmysl má budoucnost, stroje v něm uplatnění najdou jen těžko

5G v praxi: Informační dálnice pro kreativní obory budoucnosti

Kreativní průmysl. Oblast, pod níž se skrývají takové obory jako produktoví a průmysloví designéři nebo digitální a audiovizuální tvůrci, má podle řady expertů velkou budoucnost. Významně mu v tom mohou pomoci i 5G sítě, které jim vytvoří jakousi informační dálnici.

„Rychlost datových přenosů je pro naše nové aplikace stěžejní. Mluvím například o imerzivních technologiích, které se stávají standardem naší komunikace,“ říká o potenciálu 5G sítí nakopnout celý sektor kreativních průmyslů Jiří Jaroš, radní Zlínského kraje pro oblast digitalizace.

„5G je pro výše diskutované odvětví kreativních průmyslů nástrojem akcelerace této nové složky ekonomiky. Pracujeme i na rozsáhlejším využití big dat, například z dopravy. 5G je pro nás informační dálnice, která náš region datově propojí se světem,“ shrnuje dále Jaroš.

Zlín v čele kreativního průmyslu

Právě Zlínský kraj se této oblasti široce věnuje. Atraktivita oboru díky vysokému zapojení nejmodernějších technologií u mladých roste, což dokládají i zvyšující se počty přihlášek na jeho studium. Příkladem může být Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Zde před téměř pěti lety vzniklo Centrum kreativních průmyslů a podnikání UPPER. Jeho cílem je podpora spolupráce univerzitního prostředí s průmyslovou sférou. To souvisí také s vytvářením nových pracovních příležitostí v oblasti kreativních průmyslů – designu, audiovizi nebo marketingové komunikaci.

Lukáš Trčka ze zlínského Technologického inovačního centra však upozorňuje, že tento perspektivní obor nemá ve struktuře tuzemské ekonomiky takový respekt. Jedním z důvodů je chybějící přesná definice, která by vymezila ekonomické činnosti do této oblasti spadající.

„Kreativci například přispívají k povýšení subdodavatelského postavení našich výrobních společností na výrobce finálních produktů. A na finálním produktu má výrobce zpravidla významně vyšší marži, která znamená lepší konkurenční postavení podniku, vyšší odměňování spolupracovníků a mnohé další kladné důsledky,” vysvětluje důležitost tohoto oboru Trčka.

Kreativci mají budoucnost

Lidem, kteří v oboru nacházejí uplatnění, navíc určitě do budoucna nehrozí ztráta zaměstnaní. Je to nejrychleji rostoucí trh pracovních příležitostí v Evropě (5,3 % HDP), USA a Kanadě a počty pracovních míst v kreativním průmyslu v zemích evropské unie neustále rostou. „Odhaduje se, že v roce 2021 to bude více než 12 milionů pracovních míst,“ říká Jitka Alexová, manažerka Centra kreativních průmyslů a podnikání.

Perspektivní obor se ostatně dočkal příslibu podpory od ministerstva průmyslu a obchodu, které chce rozvoj kulturních a kreativních projektů zahrnout do Národního plánu obnovy. „Téma kreativního průmyslu je součástí priorit v rámci nové strategie chytré specializace (RIS3), kterou nedávno na základě našeho návrhu schválila vláda,“ říká náměstek sekce digitalizace a inovací Petr Očko z ministerstva průmyslu a obchodu.

ČTĚTE DÁLE:

5G 5G procesor 5G smartphone 5G smartphony 5G sítě Apple Astra Zeneca covid covid-19 Dezinformace dimensity ericsson hoax huawei iphone konspirace Koronavirus mediatek mmWave Motorola nejlevnější 5G smartphone novinka O2 očkování očkování covid-19 Pfizer pokrytí procesor práce na dálku práce z domova připojení qualcomm realme rozvoj samsung smartphone snapdragon statistika t-mobile technologie vakcinace Vakcína vakcína covid vakcína mRNA xiaomi

Sdílejte článek

1 komentář u “5G v praxi: Informační dálnice pro kreativní obory budoucnosti”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *